29 mars 2010

Vilken helg...

Vissa gånger blir saker och ting precis som man hoppats på.... den här helgen var en sån "sak". På torsdag kväll tog jag min packade väska och förflyttade mig till syrran i G-holm för att sova över inför avresan på fredag morgon. Vi hann med ett glas vin också:-). Dottern i huset skjutsade oss till tåget och kosan styrdes mot hufvudstaden. När vi kom fram gick vi till CSNs lägenhet som vi skulle bo i och lämnade packningen, sedan drog vi ut på stan, mot Drottninggatan (typiskt turistiskt!). Solen sken och värmde gott, och lyckan var total när vi hittade ett café med uteservering på en lång balkong i söderläge. Hummersoppan och det vita vinet satt bra. Strosade sen runt och njöt, shoppade lite och åt middag på Laughin´ Duck, en trevlig restaurant på Vasagatan nära lägenheten. Sen "hem" och slöade i soffan framför Let´s dance (inga partytjejer här inte!).
Lördagen bjöd inte på någon sol, men det var iallafall uppehåll. Vi började med hotellfrukost (lägenheten ligger ovanpå Freys hotell) och sen blev det en runda på stan igen, fast den gamla - stan alltså... Fikade i Sten Stures fängelsehålor och flanerade. Tillbaka till lägenheten laddade vi för resans höjdpunkt - Skifs på Cirkus. Vi hade beställt biljett med tillhörande middag innan, så vi var på plats redan klockan fem. Fick en underbar tvårätters, gazpachosoppa till förrätt och oxfilé till varmrätt. Champagne plus vitt och rött slank ner också. Sedan njöt vi av herr Skifs och dansare i två och en halv timme..... Vilken helt otrolig show! Jag ska ärligt erkänna att jag blev rejält tårögd vid nåt tillfälle, mer på grund av dansarna (luftakrobatik) än av sången, eller förresten var det en kombination av båda... Jag avundas den som har det framför sig!!
Vi vandrade hem efteråt, jätteskönt. Typ flanerade, det tog nästan en timme.
Söndag morgon städade vi lägenheten och packade, sen gick vi till Strandvägen där vi bordade S/S Stockholm för en tre timmars skärgårdskryssning med brunch. Brunchen var ett rejält smörgårsbord med varmrätter och desserter. Mycket gott!! Öl, Hallands Fläder och dessertvin satt som en smäck till allt det goda! Om du inte vetat det tidigare så är jag och syrran väldigt förtjusta i att äta och dricka gott...
När vi kommit i land igen återstod inte så många timmar, det blev lite mer flanerande innan det var dags att dra sig mot Centralen.

En helt superb helg med andra ord - och nu är det dags att ta tag i mitt liv (igen?). Tänka på maten och öka träningen, för nu har syrran fått mig att anamma den väldigt konstiga idén att springa (?) tjejmilen i september?!?!? Återstår att anmäla sig och hitta någonstans att bo. Fast det lär inte bli lika mycket mat och vin då.

Bilder från Stockholmsresan kommer så småningom på min hemsida, nu måste jag nog gå och lägga mig:-).

2 kommentarer:

  1. Så glad att ni haft det bra!!
    kram

    SvaraRadera
  2. Tur att du tidigare har skrivit om våra stavgångspromenader och vår skidtur också. Annars tror väl läsarna att vi är världens
    festpri(nse)ssor. Nu ser jag fram emot vår nästa gourmé resa, till Vemdalen... F ö var träningen lite extra jobbig idag, men skönt efteråt, tycker syster-yster

    SvaraRadera