10 november 2011

Helg igen....

.... vad tiden går fort! Ja, iofs är det bara torsdag kväll än så länge, men fredagarna räknas nästan inte.. Och vad har vi gjort sedan sist då? Förra helgen blev det kursarbete bl.a. Dels förberedde jag och Camilla den analys vi skulle göra av våra projekthundar och dagen efter träffade vi dem för att göra själva analysen.... och vad betyder nu detta? Jo, under vår utbildning till allmänlydnadsinstruktörer ska vi jobba med varsina projekt-ekipage - en hund och förare som vi ska träffa under minst 8 tillfällen och jobba med ett eller flera moment som rör allmänlydnad. Och det allra första vi skulle göra var att själva komma på olika sätt att analysera hundens förmågor - leklust, socialitet, hantering etc. Alltså fundera ut hur vi skulle testa de olika sakerna, och sedan iaktta och därefter analysera. MYCKET intressant, men inte alltid så enkelt....! Vitsen med det här är ju naturligtvis att vi ska träna på att "läsa hund", för att senare som instruktörer kunna hjälpa matte/husse att träna sin hund på rätt sätt, utifrån vilken individ de har i kopplet;-).
Dag två träffades vi tillsammans med våra "projekthundar" och gjorde vårt bästa för att lista ut vilken typ av hundar vi hade att jobba med. Min projekthund är en 7-årig labbe som heter Beckham, en trevlig kille med en minst lika trevlig matte. Jag ser otroligt mycket fram emot att få jobba vidare med dem under vintern och våren och att använda mig av den nyvunna kunskap jag förhoppningsvis införskaffar under resans gång! Jag har faktiskt träffat Beckham en gång tidigare. En januaridag när jag var ute med Mira (min förra hund) stötte vi ihop bland snöhögarna, och jag knäppte lite bilder med mobilen. Beckham gillade att leka herre på täppan.... så här ser han alltså ut: (och kommer ni ihåg vad mycket snö vi hade!)



Helgen avslutades som vanligt med vår buggkurs på söndag kväll, och sen blev det vips vardag igen... Tisdag kväll var det brukslydnadskursen och det blev en väldigt bra kurskväll med bra träning. Stadga, apportering, och snabba lägganden blev det för Joker, och efter teorin (som för det mesta blir hundprat i allmänhet och träningstips i synnerhet) och kaffet gick vi ut igen och provade på momentet kryp. Det kommer ju inte med förrän i lägre klass, och vi lär sikta på appellen först och främst, men det skadar ju inte att pröva...;-). Nästa gång är sista gången innan den avslutande träningstävlingen.... hujedamej, hur ska detta gå???
I morgon fredag blir det slappardag, på lördag förmiddag jaktträning tillsammans med Camilla och på lördag kväll julfest med Joydancers - middag och dans till Sannex:-). Söndag ska jag och Arne sjunga i dubbelkvartett i kyrkan och sen blir det förhoppningsvis träning eller skogsprommis med doggsen, för att avrunda helgen med buggkursen igen. Så den här helgen passerar nog i rasande fart också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar