16 november 2011

Nya fönster!

Yes, nu har vi beställt nya fönster till huset! Idag kom två killar från Mockfjärds fönster hit, de tog hem upphandlingen som Trafikverket gjort för Ådalsbanan. Eftersom vi bor så nära järnvägen där det ska börja köra mycket mer tåg än tidigare så kommer vi att få ett antal nya fönster alldeles gratis - och då är det ju dumt att inte byta ut resten också tyckte vi. Dessutom fick vi fler gratisfönster än vad vi trodde, alla på nedervåningen och alla i vardagsrummet. Några pengar kostar det ju ändå förstås, men det är det värt, både ur estetisk och ekonomisk synvinkel;-).
Nu har halva veckan redan gått, tiden går så himla fort! Helgen som passerat var fullspäckad med roliga grejer: På lördag förmiddag var vi några som träffades för lite jaktträning till att börja med. Det var jätteroligt och Joker jätteduktig, trots att det var bra länge sedan vi tränade nu. Han går ut rakt och snabbt på linjetag, har bra markeringar och är väldigt ihärdig i söket! Det är så roligt att se honom jobba och fokusera! Camilla hängde en dummy en bit upp i ett litet träd, och andra eller tredje söksvängen fick han vittring på den - fast vittringen hade drivit en bit så Joker trodde den hängde uppe i ett annat, mycket större träd.... Som han hoppade!! Man kan tro att han brås på en känguru (läste på FB om hans brorsa Flax som hade hoppat över ett 1.30 högt staket, så det ligger kanske i släkten). Tyvärr lyckades han inte hitta dummien i trädet så att han fick belöning för sin ihärdighet, men hittade en som låg på marken i stället så han blev glad iaf! För att inte tala om vad matte var glad, trots att hon var plaskvåt om fötterna, i sina (ärvda) gore-texkängor...:-(. Måste absolut kosta på mig ett par nya, bra vinterkängor!
På kvällen sedan blev det god middag och dans på Joydancer´s julfest. Mycket bugg blev det, och en och annan fox däremellan. Det var väääldigt länge sedan jag hade så roligt och dansade så mycket! Hemma vid halvtvå, och efter lite fika och surr med systeryster (som sov över) kom jag isäng vid halvtre - vilket kanske inte var så smart med tanke på att jag och Arne skulle upp och sjunga på söndag... samling 9.00 med en förstärkt kvartett ur kören. Rösten var inte på min sida från början. Konstigt, det kändes som om jag varit på världens röjarparty med sång och skrål, men så var det ju inte riktigt. Men samtalsvolymen blir ju ganska hög när man är på dans och ska överrösta musiken. Som Sannex stod för förresten.
En rejäl hundpromenad på söndag eftermiddag och bara en liten, liten lur i soffan, sedan på med dansskorna igen för att fara på buggkursen. Jag lovar att det var skönt att sjunka ner i soffan sedan och titta på "Så mycket bättre" som vi spelat in från lördagen.....

På måndag kväll var det brukslydnadskurs igen, näst sista gången. Joker har blivit duktig, det känns framförallt som att han har bra stadga - koncentrerar sig på mig under platsliggningen och har i stort sett fokus på matte hela tiden. Vi fick göra några riktigt kluriga övningar för att se vilket fokus hundarna har på sina förare: Vi ställer 4 hundar med förare på planen, två på varje sida vända mot varandra. Förarna lämnar sina hundar och passerar hunden på motstående sida, går förbi den och vänder upp mot den egna hunden. Sedan kallar vi in våra hundar samtidigt, så de möter den andra hunden när de springer till sin förare. ALLA hundar var klockrena! Ingen så mycket som sneglade åt en annan hund! Ja, det är klart, första gången blev det för konstigt för en viss dobermann-kille "Men nu tror jag! Alla ropar HIT samtidigt???" så han valde att helt sonika sitta kvar....;-). Men han hade FULLT fokus på husse hela tiden!
Sen blev det platsliggande med störning, när kursledaren gick omkring och kastade tennisbollar.... gick också jättebra - även för de hundar som råkade få bollen rullad precis framför nosen. Hon hade inte så bra bollsinne sa hon, kursledaren;-).
Jag är med andra ord supernöjd med Joker, även om vi har långt kvar till färdiga tävlingsmoment. Men vi har definitivt en bra grund att stå på för vidare träning! En jättebra kurs har det varit! Nu är det bara upp till mig att vidmakthålla kunskaperna. Vi har siktet inställt på apellen till våren, och ökl viltspår. Tänkte också pröva på rallylydnad, det är ett gäng på klubben som dragit igång en träningsgrupp. Det verkar jätteroligt och nyttigt, och ligger helt i enlighet med min träningsfilosofi - det ska vara roligt och engagerande, min hund ska se mig som en superkul träningskompis!
Läser förresten just nu Kent Svartbergs bok Bra relationer som handlar om hans syn på relationen hund-människa. Och det var länge sedan jag läste något som stämmer så bra överens med mitt eget tänk! Eureka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar