1 november 2011

Det går framåt....

... med både det ena och det andra! Ikväll var det dags för brukslydnadskursen igen, och läggande under gång var dagens moment som vi gick igenom och fick pröva på. Joker är ingen hejare på ligg-kommandot öht, så vi tränar vidare på att sätta det. Jag har ju använt klicker en hel del, så snabba lägganden är inga problem när han väl kommer på vad han ska göra, och använder jag bollen som belöning går det riktigt fort! Men som sagt, det är ju bra om han kan göra det när jag vill också, inte bara när han själv vill....;-). Men fotgåendet och position börjar funka, inkallningarna känns också riktigt bra - där är det ingångarna vi måste lägga lite krut på. Åsså har vi ju det här med apporteringen... att ta apportbocken är inga problem, men det är liite svårare att hålla fast och inte flytta runt den i munnen. Vi tränade under rörelse en hel del och då går det bra att hålla fast. Jag har en apportbock modell mindre och den är lite svår att ta upp från marken (det är nästan inga klossar på sidorna) så ibland blir det cigarrgreppet.
Han tycker iaf det är roligt, vilket visade sig när kursen var slut och jag och Linda gick upp på plan en stund igen med Joker och Bonni. Linda tränade apportering med Bonni, och hon har en stooor apportbock, jag och Joker tränade också lite apportering och snabba lägganden. Som avslutning släppte vi hundarna för att gå en liten sväng, och döm om vår förvåning när Joker resolut sprang fram till bänken där Linda lagt sin stoooora apportbock, greppade den fint mitt på och travade runt oss, stolt som en tupp!
Han så duktig, mattes lilla hjärta! Nästa gång ska vi titta på krypet och det är ett moment som jag aldrig någonsin har tränat med någon hund, så hur det ska gå står skrivet i stjärnorna!
Nu sovdags, det är en dag i morgon med....

1 kommentar:

  1. Ja det var riktigt roligt att se när Joker tog apporten :-) Vet du - nästa träning går jag och lägger apportbocken så att Joker ser det, och så får han gå dit och "sno" den igen :-)Lite otraditionell träning kanske, men det verkade ju som att han tyckte det var tokroligt!

    SvaraRadera