29 november 2011

What´s up?

Ja, eftersom det är långt mellan blogginläggen så hinner det ju hända en del. Men jag skrev faktiskt ett långt inlägg för sådär en vecka sedan, men det lyckades jag radera innan jag publicerade det.... och då blev jag sur och gav upp!
I kväll har jag gjort något roligt med Joker - testat löpband! Ja Joker alltså, inte jag (även om det förmodligen skulle behövas...). Han var jätteduktig, och efter några gånger på stillastående löpband med godis hoppade han glatt ner, sprang runt och klev upp igen! Såg väl lite konfunderad ut när det började röra sig, och koncentrationen var på topp, men bra gick det:


Men nu började jag bakifrån...Sedan sist har jag hunnit kursa igen, både instruktörsutbildningen och brukslydnadskursen. Instruktörsutbildningen var i Ö-vik igen, och den här gången delades vi in i grupper och fick varsitt ekipage som vi skulle analysera (vem är hunden?), iaktta relationen mellan hund-matte enligt Kent Svartbergs relationsmodell och sedan ge hundägaren tips och råd på saker som eventuellt kunde förbättras. Vår grupp fick jobba med en svart terrier  vid namn Jeltsin på 1,5 år och hans matte Tina. Spännande, eftersom jag aldrig ens sett en svart terrier förut! Svartbergs relationsmodell utgår från orden Trygghet, Samarbete och Bestämmande - där Tryggheten ska vara basen med Samarbete och Bestämmande som två bubblor som vilar ovanpå och där samarbetsbubblan ska vara betydligt större än bestämmandebubblan. "Fungerar trygghetsbasen och samarbetet som det ska så behövs det inte så mycket bestämmande". Tina och Jeltsin var ett väldigt trevligt ekipage och Tina hade god insikt om både sig själv och hunden. Tipsen hon fick med sig var att minska bestämmandebubblan - jobba mer mot lek och belöningar. Vill du läsa om Tina och Jeltsin hittar du hennes hemsida här.
På lördag kväll blev det god middag på en liten italiensk restaurang och sen relativt tidigt i säng - det tar på att kliva upp i ottan, köra till Ö-vik och sedan kursa en hel dag. Men roligt är det, och så  himla nyttigt!

Vi avslutade brukslydnadskursen i lördags med att köra igenom appell-lydnaden med riktig domare. Poängen avstod vi ifrån, men vi fick med oss synpunkter och kommentarer i bagaget. Det har varit en riktigt bra kurs och jag har fått med mig mycket att  träna vidare på.
Buggkursavslutningen missade jag eftersom jag var i Ö-vik, men vi har tränat lite ändå tillsammans med Daniel och Agnetha och några andra. Siktet är inställt på fortsättningskurs nr 2 efter jul, och man vill ju inte tappa kunskap under ledigheten:-).
Förra veckan blev det lite oroligt, när Rufus blev dålig och knappt kunde gå. Det blev veterinärbesök naturligtvis, och förmodligen hade han en inflammation i ryggen - som i sin tur kunde bero på diskbråck, spondylos eller något annat. Men som tur var svarade han jättebra på medicinen (cortison) och var nästan sig själv igen dagen efter. Lite svårt att komma ihåg att han ändå måste ta det lugnt ett tag, det är så härligt att se honom glad och pigg! Om det återkommer vet vi ju inget om, då får vi göra en större undersökning med röntgen för att se vad det beror på. Vi håller tummarna allt vi kan för att det ska bli bra!

1 kommentar:

  1. Systeryster2011-11-30 23:18

    Det är en kul film! Och vinterlayouten är också nice. Visst är det från Norra i fjol?

    SvaraRadera