6 oktober 2011

Isch....

... vilket väder! Blåsigt och kallt, men det var iallafall uppehåll i regnandet när jag var på klubben i kväll. Det var träningstävling i kväll, men det hoppade vi över Joker och jag... Vi var med på platsliggningen och det gick riktigt bra - två minuter och han låg stadigt hela tiden med ett litet undantag, och det var när jag var för sen med godisbelöningen... Sen blev det lite ingångs-/positionsträning och snabba lägganden innan jag var totalt genomblåst och frusen, men efter en kopp kaffe i klubbstugan gick vi ut en stund igen. Några inkallningar med bollkast för att få upp farten och sen var vi ganska nöjda båda två.
Har just tittat på en film om inlärning av apportering med klicker, och det ser bara sååå läckert ut!


Och till slut kan det bli så här:


Ja, jag är lite klickerfrälst... och då menar jag att "klickerträna", d.v.s att shejpa fram ett beteende och sedan sätta kommando på det - inte att använda klickern enbart som en belöningssignal. Joker är en ganska klickerklok kille och han tycker det är ett roligt sätt att träna på. Han är ju lugn och cool men han blir pigg och alert när vi tränar. Däremot tror jag absolut inte att klickerträning är någon mirakelkur och inte heller att det passar alla hundar (och inte alla människor heller för den delen). Men  man får prova sig fram om det fungerar.
Det känns som om vi är lite på gång med vår träning nu. Brukslydnadskursen har gett mig en kick att jobba vidare, och viltspårsträningen är också jätterolig. Som många "idoler" verkar ha som favorituttryck: "Jag är sjuuukt taggad"! (Alltså, ni vet Idol på TV på fredagar... ett av mina få favoritprogram...).
Nu är snart kvällen till ända, och det är snart helg! På söndag är det inplanerat viltspår. Här kommer några bilder från förra helgens träning så länge:



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar